LenkaLB - Lea Honor: Třpytící se město

07.08.2018

Nebývá příliš zvykem psát recenze na knihy, které ještě nevyšly. Byla jsem však požádána samotnou autorkou, mladou a talentovanou, českou "doufejme" budoucí spisovatelkou, zda bych si přečetla její román Třpytící se město a napsala na něj názor. Snad by jí to mohlo pomoci dostat knihu do podvědomí čtenářů a především zaujmout nakladatele. Nápad to je podle mě velmi odvážný a rozhodně mu fandím. Tak jako knížce.

Jak se mi příběh líbil? Čtěte dál!

• Název: Lea Honor: Třpytící se město
  • Autorka: LenkaLB
  • Zdroj: Wattpad

Anotace:

Před mnoha lety byl zachráněn život. Z tohoto skutku vzešlo jedno dlouholeté přátelství a slib. Druhorozená Lea je dcerou válečníka, který kdysi svůj rod svázal slibem s vládcem a vůdcem slavného válečnického rodu Honor. Nyní přichází čas ho naplnit, jenže věci se změnily. Prvorozená Nina šla proti přání otce, proto je na Lee, aby opustila Sluneční vesnici a vydala se přes Žebráckou poušť do cizí krajiny, doprovázena pouze cizincem, který se brzy má stát jejím manželem. Najednou se dostává do neznámé země, kde nikoho nezná a neví komu věřit. Zároveň se její život octne ve smrtelném nebezpečí, které ji bude pronásledovat, ať se hne kamkoliv. Ke všemu zjišťuje, že její budoucí manžel stále (v srdci) chová lásku ke své bývalé snoubence, která záhadně zmizela. Jediným vodítkem je vzácný drahokam, v němž se zračí Třpytící se město. Společně se vydávají na dalekou a nebezpečnou cestu, na níž ani jeden netuší, co je na konci vlastně čeká...

Můj názor:

Román je určený především pro mladé čtenáře. I když již dávno nespadám do kategorie Yang Adult, čas od času si knihu určenou této generaci ráda přečtu. Proto mi i Třpytící se město dobře sedlo.

Přistupovala jsem k němu hodně obezřetně, protože jsem již na Wattpadu pár "knih" rozečetla a byla jsem většinou zklamaná. Přesto jsem přesvědčená, že se i na tomto portálu najdou talentovaní jedinci, kteří by při patřičné péči měli šanci prorazit a vydávat knihy v některém z prestižních nakladatelství. LenkaLB je rozhodně jednou z nich.

Hned na začátku mě překvapila autorčina bohatá slovní zásoba i skladba vět. Píše opravdu velmi profesionálně. Do příběhu vás vtáhne okamžitě a hlavní hrdinka Lea vám bude zpočátku velmi sympatická. Postupně se však dostanete do fáze, kdy se začne chovat jako typický puberťák. Je velmi tvrdohlavá, občas má trapné narážky, v některých chvílích jsem měla chuť ji profackovat. A tak mi i přes četné chyby byl nakonec sympatičtější Thomas - muž, kterého si Lea měla vzít.

Samozřejmě jsem si vědoma toho, že příběh je určený jiné věkové kategorii. Mladí čtenáři jistě budou z Ley nadšení a budou s ní soucítit i fandit jejím schválnostem. Já už se na to dívám s odstupem patnácti let a mám na to takový ten ryze dospělácký pohled.

Ač se mi kniha četla velmi dobře, zpočátku jsem se obávala, že to bude taková ta slaďárna ve stylu Harlequinek - ona se nechce vdát, ale po společné cestě do jeho domova se do něj bláznivě zamiluje, všude bude plno jisker, vášně, atd. Naštěstí se mé obavy nesplnily. Autorka totiž příběh napsala především proto, aby ukázala čtenářům, že nic není jen růžové a že ne vždy je člověk, kterého milujeme skutečně takový, jak si ho vysníme. Takže ne, nebojte se, žádná horkovzdušná romanťárna to není.

Román má naprosto perfektně napsané pasáže, kterých je většina, skvěle dávkované dialogy, ale tu a tam se objeví i slabé místo. To bych viděla především v části, kdy je Lea unesena. Tenhle part mi přijde strašně rychlý, jakoby ho autorka už chtěla mít odbytý. Vyřešený je strašně rychle a celkově místo, kde je Lea vězněna mi přijde neuvěřitelné. Copak nikdo kolem neslyší křik týraných dívek? Nechci spojlerovat, takže nebudu psát více, ale tato část by chtěla v každém případě ještě jednou rozpracovat, protáhnout, více promyslet. Navíc mi chybí důvod, proč se Lee stalo to, co se tam stalo (opět nechci prozrazovat děj). Autorka si patrně nechává nějaká ta tajemství do dalších dílů, ale celkově je to věznění a to, proč po Lee jdou, vytržené z kontextu.

Druhá, menší výtka, patří konci knihy, který se odehrává ve Třpytícím se městě. Opět mi to přijde příliš strohé a krátké. Celou dobu čekáme, co se stane a pak je vyřešeno na pár stránkách? Opět předpokládám, že vše bude mít dohru v dalším díle, ale i přes to by to chtělo, aby se autorka textu ještě trochu věnovala. Když totiž přihlédnu k dílu, jako celku, působí tak rychlý konec velmi nevyváženě.

Jak se mi román Třpytící se město líbil?

Hodně! Byla jsem velmi příjemně překvapena a příběh mě hodně bavil. Četla jsem ho opravdu s chutí a nadšením, a věřím, že LenkaLB má opravdu velký potenciál.

Nebudu tady rozebírat překlepy, gramatické chyby a chybějící slova v některých větách. Je vidět, že autorka rychleji myslí než píše, ale to zná každý z nás, kdo někdy přenášel své myšlenky na papír. Snadno se pak stane, že nám nějaké to slovíčko vypadne a věta pak nedává příliš smysl.

Samozřejmě že v klasické knize bych to kritizovala. Nyní ale zdůrazňuji, že se jedná o text publikovaný na webu Wattpad, že si jej autorka kontrolovala předpokládám sama, a že je to tudíž začátek, se kterým se ještě může do finální knižní podoby hodně pracovat.

Doporučila bych Třpytící se město nakladatelům?

Rozhodně ano! Podle mě ideální příběh např. pro nakladatelství Fragment, možná i Grada. A dokonce i Alpress by mohl mít zájem.

Třpytící se město za vydání i za pozornost rozhodně stojí!